Diskutē par iespējām turpināt RARZI „skolu projektu”

E-pasts Drukāt PDF

31.oktobris, 2014, 15:57

 

 

 

 

 

 

 

 

30. oktobrī uz diskusiju par vērtībizglītību veicinošiem pasākumiem Latvijas skolās aicināja projekta „Kopēja izpratne par labo, patieso un skaisto – sabiedrības vienotības un sadarbības pamats” īstenotāji, Rīgas Augstākā reliģijas zinātņu institūta (RARZI) pasniedzēji, studenti un absolventi. Jau trešo gadu viņi bija devušies uz Rīgas skolām, kur uzrunāja dažāda vecuma grupu jauniešus. Šogad tie bija 10.-12.klašu audzēkņi, ar kuriem kopīgi meklētas atbildes par to, kas ir labs, skaists un patiess un kādā ziņā šie jēdzieni, mūsu izpratne par tiem veido sabiedrības vērtību pamatu.

Sākumā 30. oktobra diskusijas dalībnieki, kas pārsvarā bija RARZI maģistratūras studenti, noskatījās radošās grupas „Vertikāle” sagatavoto filmu par skolu projekta norisi (filmu var noskatīties arī internetā: (http://ejuz.lv/cv). Žurnāliste Žanna Helmane kopā ar kolēģiem šī gada maijā bija devusies līdzi uz Skaistkalnes baznīcu un aprūpes centru „Mēmele”. Baznīcā bija tikšanās ar paulīniešu tēvu Jāni, kas pastāstīja par dievnama vēsturi un mudināja jauniešus atstāt savus lūgumus Dievmātei. Savukārt aprūpes centra iemītniekiem par iepriecinājumu bija sagatavots neliels koncerts. Filmā jaunieši stāstīja par iespaidu, kādu uz viņiem atstāja projekta laikā dzirdētais, tikšanās ar RARZI komandu, kā arī brīdi iepriekš notikusī ekskursija. Jaunieši bija pateicīgi par iespēju aizdomāties par labo, skaisto un patieso. Tāpat viņi bija pateicīgi par iespēju dzirdēt, ko par nopietnām eksistenciālām tēmām domā skolas biedri, kas citās situācijās nav bijis iespējams.

Lai uzzinātu par projekta norisi, uz 30. oktobra diskusiju bija ieradusies arī Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta pārstāve Irina Vasiļjeva. Jautāta, kā šīs projekts izskatās uz pārējo fona, viņa atbildēja, ka projekti veido sava veida puzli. Šo visu projektu virsuzdevums ir veicināt sabiedrības integrāciju. Katra no komandām to īsteno nedaudz citā aspektā, bet visiem projektiem ir sava rozīnīte. Kāda projekta mērķis ir veicināt jauniešos pilsonisko aktivitāti, savukārt RARZI ieguldījums ir saruna ar jauniešiem par cilvēciskajām vērtībām. Viņa arī apbrīnoja projekta īstenotāju spēju ieinteresēt jauniešus bez kādiem īpašiem planšetdatoriem un tehnikas brīnumlīdzekļiem, vienkārši ar personības šarmu.

Par savu pieredzi, tiekoties ar jauniešiem skolās, pastāstīja arī Jānis Kurševs un Mareks Savickis. Viņuprāt, projekta veiksme bija tas, ka iesaistīti bija dažādu profesiju cilvēki, kas runāja par to pašu, bet nedaudz no cita skatu punkta. Jauniešus uzrunāja arī viņu stāstītais par personīgo dzīves pieredzi. Mareks priecīgi dalījās tajā, ka, lai gan, uzrunājot jauniešus, Dieva vārds vispār netika pieminēts, viņu atbildes intervijās „Vertikālei” apliecināja, ka caur stāstīto par vērtībām galveno vēstījumu ir uztvēruši ļoti labi. Viņi abi bija pārliecināti, ka projektam ir jāturpinās un jāiet plašumā, iesaistot arī citas Rīgas skolas, kā skolas Latvijas reģionos.

Diskusijas otrajā daļā projekta vadītājs un RARZI maģistrants Edgars Svētiņš rosināja klātesošos iesaistīties ar savām idejām, kā šo projektu varētu turpināt. Izskanēja, ka tam vajadzētu būt nopietnam RARZI studentu, absolventu un pasniedzēju kopdarbam, kur katrs pēc savām iespējām un talantiem pieliek kādu artavu. Priesteris Aleksandrs Stepanovs, kas bija pirmajā RARZI komandā, kas projektu Rīgas skolās uzsāka, piebilda, ka, viņaprāt, izšķiroša ir personību loma. Viņš ir pārliecinājies, ka glābšana nāk nevis no institūcijām, bet gan no personību iniciatīvas. „Tas nebija obligāts pienākums [iet uz skolām un darboties projektā], bet šie cilvēki uzņēmās iniciatīvu un darīja. Katrs var dot. Pat ar savu klātbūtni mēs kaut ko pasakām,” teica A. Stepanovs.

RARZI maģistrante Dace Indrika ierosināja, ka skolu projektu varētu īstenot arī nedaudz citās formās, piemēram, kā 10 nodarbību ciklu, kas pieejams dažādu skolu audzēkņiem dažādos jauniešu interešu centros. Šādas nodarbības varētu iekļaut arī Karjeras dienās. Tāpat varētu domāt par to, ka projekta noslēguma pasākums ir starptautisks, kur jauniešiem ir iespēja uzzināt, ko par dažādām vērtībām domā jaunieši no citām valstīm. Viens pēc otra atsaucās arī citi maģistranti, kas bija gatavi iespēju robežās iesaistīties. Tostarp arī piedāvājot savus spēkus, lai uzrunātu jaunas skolas, kurās projekts iepriekš nav noticis. Laiks rādīs, kā RARZI „skolu projekts” attīstīsies.

Projekts „Kopēja izpratne par labo, patieso un skaisto – sabiedrības vienotības un sadarbības pamats” tapis, sadarbojoties RARZI un Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamentam Sabiedrības integrācijas programmas ietvaros.

LRKB IC

 

 
 

APTAUJA


Institūta svarīgākā misija ir?
skolot ticības mācības skolotājus un kapelānus
evaņģelizēt neticīgos
veicināt sabiedrībā integrālu skatījumu uz cilvēku
sekmēt studentu izpratni par teoloģiju

PARTNERI

 


.